De Burnoutdokter 
Jouw verandering, sneller dan je denkt

Blog en andere Interessante artikelen 

je weet niet wat je niet weet


Blog 

28.01.2020

Wat je aandacht geeft dat groeit, Deel 2: Priming als ochtendroutine

positieve gedachte ochtend.jpg

Hoe helpt priming bij het tegengaan van burnout, stress en angst? 
 
 
In deel 1 van deze blog gaf ik al een manier om te starten met jouw eigen priming en het opbouwen van je eigen ochtendritueel. 
 
Ik wil daar graag verder op ingaan omdat het namelijk een hele krachtige manier is om je verandering in te zetten. 

Het is ook iets waar je zelf direct invloed op hebt en dus ook kunt aanpassen. Je beïnvloedt met jouw bewuste actie ook je onbewuste en dat maakt het zo interessant en toepasbaar. 

Veel succesvolle en gelukkige mensen zweren bij een ochtendritueel omdat ze daarmee de juiste mindset voor de dag stimuleren. Het bepaalt de richting van hun gedachten en dus hun energie en acties. 
Zo heeft Tony Robbins een aantal interessante filmpjes op youtube staan waar je inspiratie uit kunt halen. Deze zijn heel expressief en ook spiritueel. Maar wel in een redelijke korte tijd te doen. 
Edwin Selij beschrijft in zijn boek Breek je Vrij dat hij elke dag een ochtendroutine van 1 uur doet. Ook volgens een hele gestructureerde manier van 6 stappen (methode van Hal Elrod). En als je googlet dan zal je er nog meer vinden. Sommige met wel 12 stappen en sommige duren meerdere uren.

Het is simpel en doeltreffend!
Ik wil  jou een eenvoudige maar zeer doeltreffende manier aanreiken die ik zelf altijd doe. Samengesteld uit de succesvolle onderdelen van technieken van anderen. Het is door iedereen uit te voeren en behapbaar in tijd. En naar eigen behoefte uit te breiden.

Je wilt JOUW dag goed en fijn beginnen. Geen aandacht op wat je NIET wilt maar aandacht op wat je WEL wilt. 

Hoe beter je er in wordt en hoe consequenter je het doet, hoe langer je het goede gevoel gaat vasthouden en acties gaat nemen die voortkomen uit je ochtendritueel. 

Waarschijnlijk is jouw ochtendritueel elke dag vrijwel hetzelfde. Tenzij je in ploegen werkt maar ook dan zal je een ontwakingsritueel hebben dat bij iedere ploeg ongeveer hetzelfde is. 
Het is dus zaak om daar eens even goed naar te kijken en te bepalen wanneer en waar jij je priming gaat inpassen. Het gaat over ongeveer 10 minuten.

Belangrijk is dat je het doet voordat je allerlei vervelende nieuwsberichten of whatsapp-berichtjes, toe laat in je hoofd.
Mocht jij ’s ochtends als eerste je mobiel pakken en even kijken wat er in de wereld gebeurd is, dan begin je je dag met ellende. Het corona-virus dat voor je deur staat te wachten om je te pakken, een bus met schoolkinderen is in een ravijn gestort, er staat een nieuwe bankencrisis aan te komen, er is een vergismoord begaan…..noem maar op. Of je leest, nog in je bed, in de familie-whatsapp-groep een berichtje van je dominante en betweterige zus waarvan je haren recht overeind gaan staan. 
Je mind wordt alweer gratis en voor niets gevuld met shit. 
Allemaal zaken waar jij geen invloed op hebt maar die je wel beïnvloeden. Niet bijster handig als je JOUW dag nog moet beginnen.
Tip 1: schuif je eerste indrukken en prikkels vanuit de buitenwereld verder in de tijd, bijvoorbeeld tot NA je ontbijt. 
 
Je kunt deze priming zowel in je bed doen als je wakker wordt, maar ook heel goed direct nadat je op bent gestaan. Jij bepaalt dat zelf en je doet wat goed voelt en wat effect heeft. Je kunt er mee experimenteren. Als je makkelijk weer in slaapt valt in je bed dan is dat misschien niet de handigste manier. Maar als je uitgerust bent en je hoeft niet gelijk naar de WC dan kan het heel fijn zijn.
Als je het doet nadat je bent opgestaan dan is het verstandig direct na de toiletgang je priming te doen.
Tip 2: begin met je routine op de wijze die jou bevalt. En wees flexibel en pas het aan naar de voor jou beste manier.
 
Jij weet als geen ander dat het lastig is om nieuwe gewoontes aan te leren. Je onbewuste doet veel dingen automatisch en jij denkt daar niet bij na. Dit is in heel veel gevallen wel erg fijn en handig. Anders zou je gek worden. Maar als je een nieuwe gewoonte wilt aanleren moet je daar iets voor doen. En je doet dit bewust, net zo lang tot het een onbewust proces is geworden. 
Als je iets 66 dagen achtereen hebt gedaan dan is het een gewoonte geworden en kost je je geen enkele moeite meer. 
Maar de effecten van je priming merk je al veel eerder, zelfs al direct.
Jij weet ook dat iets nieuws leren op een manier die je nog nooit hebt gedaan ook even wennen is en dat je veel moet oefenen en leren hoe het voor jou werkt.
Tip 3: je kunt het niet fout doen, je leert alleen hoe het voor jou goed werkt en op die manier maak je er jouw persoonlijke routine van. Na een paar dagen doen heb je het onder de knie.

 
Als je gaat denken aan wat je WEL wilt, is het ook goed om te weten wat je dan WEL wilt. 
Als je erg veel last hebt van stress dan zal het vooral gaan over hoe je je wel wilt voelen, over je gezondheid. En welke stappen je gaat nemen om gezond te worden.
Het is goed om na te denken waar je over 1 jaar wilt staan, wat je bereikt wil hebben. Dit kan onderdeel zijn van een groter plan van waar je over 3 jaar wilt staan. 
1 jaar is behapbaar, in 1 jaar kan je echt heel veel bereiken, veel meer dan je op voorhand denkt. 
Als je je aandacht maar richt op waar je heen wilt en hoe je daar gaat komen.
Tip 4: Bepaal je doel over 1 jaar. Schrijf dit ergens op of maak een notitie in je telefoon. Dit doel kan te maken hebben met je persoonlijke ontwikkeling of met je zakelijke ontwikkeling. Welk doel maakt niet uit als het maar dat is wat je echt wilt bereiken.
 
Hoe werkt het dan precies?
Je begint met de Hart Activatie Ademhaling. Deze is bedoeld om hoofd en hart in dezelfde frequentie te zetten. 
Dit klinkt misschien wat vaag en ik kom daar later nog een keer op terug. 
Maar weet dat zowel je hart een bepaalde frequentie heeft en je hoofd ook. Deze frequenties wisselen en zijn beïnvloedbaar.
Als je hart en je hersenen in dezelfde frequentie komen dan zal het gevoel dat je heel erg en altijd “in je hoofd zit” verminderen. Omdat je rustig bent en je concentreert op je hart. 
Jouw hoofd alleen vertelt niet altijd de “waarheid” omdat het ontworpen is om je te beschermen. 
Je hart echter….je hart vertelt je de waarheid, de waarheid vanuit je kern over wie je bent. 
En als ze op 1 lijn zitten dan kan je ook elke situatie helder en duidelijk zien en bekijken. 
In de huidige tijd wordt het hart vaak vergeten en overheerst het hoofd. 
Je koppelt hier jouw eigen dankbaarheidsoefening aan en je eindigt met je focus op je doel en de acties die je gaat nemen.

Doe het volgende:
Ga lekker zitten of liggen, in ieder geval ergens waar je rug en nek ondersteund worden. Laat je armen even rustig los naast je liggen of op je schoot. En sluit nu je ogen en begin te ontspannen, relaxed laat je alles even gaan. Adem een keer diep in, hou je adem even vast en adem dan rustig helemaal uit. En doe dit nog een keer. En leg nu je rechterhand op je borst, net iets links van het midden, zo dat je hand je hart bedekt. En voel nu fysiek je hart.

En als je dit hebt gedaan focus dan even op je ademhaling en laat deze lekker rustig en in een comfortabel ritme gaan, zonder te forceren. Gewoon een comfortabele diepe ademhaling. 

En terwijl je dit zo doet merk je op dat je steeds meer ontspant en dieper gaat met elke ademhaling.

En nu ga je met je aandacht naar je hart en je ademt nu in door je hart. Stel je maar voor dat je inademt door je hart.

En nu, voel je, die ademhaling door je hart gaan, voel fysiek hoe iedere inademing door je hart gaat. En met elke uitademing voel je de adem door je hart gaan. Opnieuw voel je fysiek de adem door je hart gaan als je uitademt. 

Adem in door je hart…….en adem uit door je hart….en.…Adem in door je hart…en adem uit door je hart. 

En met elke inademing adem je rust en positieve gevoelens in…..en met elke uitademing adem je alle stress uit jouw wereld uit en laat je deze verdwijnen in de lucht.  

En met elke ademhaling ontspan je meer en merk je meer balans ontstaan. Steeds meer ontspannen. 

Je merkt nu de kracht van je hart, de schoonheid van je hart en hoe waardevol je hart voor jou is.

Je doet dit zeker 3 minuten of langer als je dat prettig vindt (maar niet korter).

En nu je zo ontspannen bent, en je ademt in en uit door je hart, en je blijft heerlijk in die ontspanning, denk je aan 4 of 5 dingen/gebeurtenissen (geboorte van kinderen, de dag dat je je partner ontmoette, toen je je huis kon kopen, toen je ging samenwonen met diegene van wie je houdt, dat je een leuke baan hebt, dat je iemand hebt kunnen helpen, dat je een mooie zakendeal hebt kunnen maken, etc etc) waarvoor je dankbaar bent. Klein of groot. 

En je ervaart dan ook even echt die dankbaarheid per gebeurtenis. Je neemt het 1e waarvoor je heel dankbaar bent en je maakt daar een beeld van (en als geen beeld hebt dan ervaar je het gevoel) en je stapt in dat beeld en kijk door je eigen ogen. 

Voel wat je daar voelt, hoor wat je daar hoort en zie wat je daar ziet. 

Beleef die dankbaarheid intens en neem daar zeker een minuut de tijd voor en laat het door je hele lichaam verspreiden. 

Daarna neem je de 2e situatie en doe je hetzelfde, met zelfde aandacht en dezelfde intensiteit en dit doe je ook met de 3e en 4e. Dit diepe gevoel van dankbaarheid zorgt voor de juiste mindset voor de dag. Naast dankbaarheid kan niet tegelijk een negatieve emotie bestaan.

Het laatste onderdeel is om je energie de juiste kant op te sturen. Hiervoor denk je aan je doel over 1 jaar en welke stappen je gaat nemen, vandaag of morgen, om dat doel te behalen. 

Kleine stappen die je dichter bij je doel brengen, wat je gaat doen vandaag of morgen. 

En je stelt jezelf even helder voor dat je dit doel al hebt behaald en je stelt jezelf voor hoe je je dan voelt en hoe je omgeving is en eruit ziet en wat je dan doet. Je stapt in dat beeld en je stelt je even heel levendig en intens voor hoe dat voelt. En die gevoelens zijn belangrijk, ze geven jou de richting! Geniet daarvan!

En daarna ontspan je nog even verder door in en uit te ademen door je hart. 

En dan laat je jezelf weer even wennen aan je omgeving en merk je dat je je heel fijn voelt en zin hebt in de dag en dat je weer steeds meer energie krijgt.

Deze hele routine duurt, als je hem na een paar dagen onder de knie hebt, ongeveer 10 minuten om effectief te zijn (en zoveel langer als jij wilt, nodig hebt en fijn vindt). Je begint met minimaal 3 minuten Hart Activatie Ademhaling, daar voeg je aan toe 4 a 5 minuten dankbaarheid en daarna 3 minuten focus op je doel. Doe het intens! 

Het grote voordeel van deze manier is dat je geen uur eerder op hoeft te staan. 
Het is behapbaar en eenvoudig. Iedereen kan 10 minuten inpassen in zijn ochtendroutine. En oefening baart kunst, de intensiteit waarmee je dit kunt doen als je het onder de knie hebt zal steeds meer toenemen.

Zoals ik al eerder schreef is het simpel maar simpel wil niet zeggen makkelijk.

De volgende uitdagingen kan je o.a. tegenkomen:

• Je gedachten gaan alle kanten op.
Dit is normaal, je bent aan het leren dit aan te passen. als je even afgeleid bent door een gedachte pak je de oefening gewoon weer op en ga verder waar je was. Richt je weer op je ademhaling door je hart. Desnoods meerdere keren, iets leren vereist volharding. 

• Je kunt niet goed beelden zien bij het visualiseren.
Niets aan de hand. Je kunt waarschijnlijk wel bedenken of voorstellen hoe het is en hoe het voelt. Haal gewoon dat idee en het gevoel op wat hoort bij het behalen van je doel. Dit werkt ook perfect.

• Het is lastig om door je hart in en uit te ademen.
Dit is een kwestie van doen en gewend raken aan de oefening. In het begin is dit ook even raar en wennen. Na 4 dagen kan je dit gewoon. Geef jezelf de tijd maar doe het wel bewust en consequent.

• Je hebt moeite je doel te bepalen.
Daar zit je nu juist mee in de knoop. Het klinkt gek maar maak je doel dan groter. Kijk waar je naar verlangt en dat verlangen kan iets zijn wat ver weg is. Maar doe dan dezelfde oefening met waar je naar verlangt. (wat, als geld en gezondheid geen enkele belemmering zijn voor je en geen enkele rol spelen, zou je dan willen doen?)

Deze methode leer ik ook veel van mijn cliënten en zij hebben hier heel veel aan omdat het zo praktisch is en zo goed werkt.

Succes! Het is JOUW dag, dus die verdient een goede start.
Where attention goes, energy flows!

Admin - 18:11 @ Algemeen, Tips



Interessant

Hieronder vind je een link naar een heel interessant boek van Edwin Selij van het Hypnose Instituut Nederland (staat momenteel in de Top10 best verkocht).

Met praktische oefeningen en persoonlijke casussen helpt Edwin je jouw problemen, belemmeringen, blokkades of misschien noem je het wel uitdagingen, op te lossen. 


Luister je ook vaak naar meditaties of zelfhypnose mp3 in bed? Bijvoorbeeld om goed in slaap te vallen. Dan zijn gewone oortjes niet zo prettig. Een speciale comfortabele koptelefoon waarmee je in slaap kunt vallen kan je hier vinden. Zodat jij kunt werken aan je broodnodige nachtrust. 


Een interessante documentaire over hypnose en de toepassing ervan door artsen in de reguliere zorg.

  • Hypnose op recept_1
    Hypnose op recept_1

Zeker twee miljoen mensen hebben medische klachten waarvoor artsen geen verklaring kunnen vinden, bijvoorbeeld mensen met het chronischevermoeidheidssyndroom of met chronische pijn. De meest gehoorde klacht is chronische buikpijn en meestal volgt de diagnose PDS, het Prikkelbare Darm Syndroom. Er is geen medicijn tegen PDS en artsen stonden tot nog toe met lege handen. Tot er onderzoek werd gedaan bij kinderen die met hypnose werden behandeld. Tot verbazing van de artsen zelf bleek het een groot succes. Nu werken al tientallen ziekenhuizen met hypnotherapie. Alternatieve geneeskunde in het ziekenhuis. Hypnose op recept.

Regie: Mirjam Bartelsman


https://www.npostart.nl/2doc/28-05-2018/VPWON_1283073

 


Burnout, een pandemie! 1 op de 4 volwassenen krijgt hier mee te maken volgens de WHO.

  • A recent study finds 84% of millennials have experienced burnout in their current job.
    A recent study finds 84% of millennials have experienced burnout in their current job.

Er zal een structurele verandering moeten plaatsvinden om het enorme aantal mensen dat kampt met mentale en psychische klachten omlaag te brengen. Ik denk dat de huidige systemen (school, studie, maatschappelijk, omgeving) alleen gericht op prestatie, continue groei van consumptie en productie tegen hun houdbaarheidsdatum aan zitten. Maar hoe die shift tot stand moet komen weet ik niet. Ik ben bang dat dit niet zonder conflicten/crisis zal kunnen. Of heb jij een idee? 

https://www.weforum.org/agenda/2019/10/burnout-mental-health-pandemic?fbclid=IwAR3qkoMcN7xmikvZ42KVo-EGBKD262rIZ336oVA8B7mK64aqc98YqERIafs

 


Dit mooie nummer van Maan raakt heel veel mensen. En niet voor niks. Omdat mensen zich er in herkennen en Maan loepzuiver dit bekende gevoel aanraakt. Hypnotherapie is een hele mooie manier om te leren jezelf te zijn, te leren dat je goed genoeg bent en dat je er mag zijn, je angsten te overwinnen en liefde voor jezelf en anderen weer een kans te geven. #Maan #ZeLachtMaarZeHuilt


Lyrics

Ze zit hier alleen in de trein en ze duikt in haar jas
En kijkt uit het raam en ze vraagt zich af
Hoe zou het voelen jezelf te zijn
Want soms doet het pijn als ze huilt maar ze lacht
Ze huilt maar ze lacht

Ze loopt door een wereld die niet aardig voelt
Onbedoeld zegt ze dingen die iedereen altijd zegt
Want nooit gaat het slecht, altijd oké
En ze lult met ze mee en ze lacht
Ze huilt maar ze lacht

En nu, ze laat het los
En nu, ze laat het los

Ze voelt zich alleen als ze loopt in de stad
En ze kijkt in het raam ziet een ander daar staat
En ze weet wie het is, maar ze wilt haar niet zijn en gaat door met schijn
En ze lacht
Ze huilt maar ze lacht

Wat als ze morgen besluit niet te schuilen
Haar betere ik voor haar ware gezicht te ruilen
Zullen de vrienden die zij wil vertrouwen nog steeds van haar houden
Als ze huilt
Als ze huilt en niet lacht

En nu, ze laat het los
En nu, ze laat het los

Ze laat het los
Ze laat het los
Oohhh
Ohhhh
Ze laat het los

Ik zit hier alleen in de trein en ik duik in mijn jas
En ik kijk uit het raam en ik vraag me af
Hoe zou het voelen mezelf te zijn
Want soms doet het pijn als ik huil maar ik lach

E-mailen
Bellen
Info