De Burnoutdokter 
Jouw verandering, sneller dan je denkt

Blog en andere Interessante artikelen 

je weet niet wat je niet weet


Blog 

21.01.2020

Hoe je gedachten je leven bepalen - wat je aandacht geeft, dat groeit. Deel 1

witte wolf met vrouw.jpg

Burnout, stress en angst,

hele lastige zaken om zelf op te lossen maar je kan een start maken met de volgende tips. 

Misschien ken jij wel het verhaal van de oude indiaan die met zijn kleinzoon praat over het leven. Misschien ook niet. Het verhaal gaat als volgt:

Op een avond vertelt een oude wijze Cherokee-indiaan aan zijn kleinzoon bij het knapperend houtvuur over de innerlijke strijd die bij veel mensen van binnen gaande is… Hij zegt:
Mijn zoon, deze strijd is eigenlijk een strijd tussen twee wolven die binnen in ons allemaal huizen. Een zwarte en een witte. De zwarte wolf vertegenwoordigt het kwade. Hij is boos, woedend, ontevreden, jaloers, afgunstig, bezorgd, verdrietig, bang, hebzuchtig en arrogant. Hij is vol zelfmedelijden, schuldgevoelens, spijt, wrok, minderwaardigheid, leugens, valse trots en superioriteit. Alles draait om zijn ego. Hij zoekt ruzie met iedereen want hij vertrouwt niemand. En daarom heeft hij geen echte vrienden.
De witte wolf staat voor het goede. Hij is vriendelijk en doet niemand kwaad. Hij geeft vreugde, vrede, liefde, hoop, nederigheid, welwillendheid, empathie, vrijgevigheid, waarheid, compassie en geloof. Hij is behulpzaam, genereus, rechtschapen, en zachtaardig. Hij leeft in harmonie met de wereld om hem heen. Hij vecht alleen als het nodig is, zorgt voor de andere wolven en is trouw aan zichzelf.
Hij zwijgt even zodat zijn kleinzoon een beeld kan vormen van deze twee wolven. Dan zegt hij: ‘Iedereen heeft die twee wolven in zich. En beide willen de baas zijn in mijn denken, doen en laten.’
De kleinzoon denkt even na en vraagt: ‘Welke wolf wint er?’
De indiaan antwoordt:
De wolf die jij voedt. De wolf die jij aandacht geeft! Want alles wat je aandacht geeft, groeit.
 

De tip die ik je wil geven gaat ook over het aandacht geven aan de juiste dingen zodat die kunnen groeien en waarmee je problemen zullen verminderen.
 
- Wat gebeurt er -
Denk jij aan wat je NIET wilt……dus aandacht op je probleem, dan zal dat probleem gevoed worden.
Dus als jij denkt “ik wil niet in paniek raken” dan is de focus van je mind in eerste instantie op “paniek” gericht (die je niet wilt) en daarmee activeert je reptielenbrein de fight/flight modus en ontstaan dus stressverschijnselen.
Wij noemen dat ook wel het roze olifant principe….als ik zeg “denk niet aan een roze olifant” dan zal je brein eerst aan een roze olifant moeten denken om die zin te begrijpen.
 
Denk je “ik wil en ga vandaag rustig zijn”, dan is de focus van je mind op “rustig” en wordt daarmee gevoed en zal dàt energie krijgen en sterker worden. Je mind hoeft niet aan “het probleem” te denken en zal dus niet de fight/flight modus aanzetten waardoor je geen angst/stress krijgt.
 
Een van de belangrijkste redenen dat je niet los kan komen van allerlei problemen is dat je focust op die problemen en niet op wat je wel wilt, op de doelen die je wilt behalen. 
Het is dus ook goed om je doelen (hoe klein ook) te weten en daar over na te denken.

Er zijn allerlei onderzoeken gedaan naar de kracht van de gedachte en dit werkt echt zo. Het klinkt eenvoudig en simpel maar om er goed in te worden moet je er een gewoonte van maken. Dus vaak en consequent doen.
 
- TIP -
Mijn tip is dus om te denken aan wat je WEL wilt ipv van wat je NIET wilt. 

Het gaat om de basis van twee routines die je kunt gaan toepassen. 
De ene tip over pareren van je negatieve gedachte is een reactie die zorgt voor omgaan met de negatieve gedachte die er al is. 
De andere tip over Priming gaat erover dat je de versterkende gedachten actief gaat stimuleren en daarmee zorgt dat de negatieve gedachten wegblijven. 
 
Maar hoe dan zal je je afvragen
Je hoort me niet zeggen dat dit makkelijk is, zeker niet omdat jij het andere denkpatroon waarschijnlijk al jaren doet, maar je kunt je er in bekwamen door het te oefenen en te gaan doen. Hieronder zie je een manier waarmee je direct kunt beginnen.
 
Pareren en ombuigen negatieve gedachten
* Iedere keer als je een gedachte krijgt dat je iets niet wilt, word je je bewust daarvan. Die negatieve gedachte wordt nu jouw trigger om direct de afleiding te zoeken en iets anders te denken. (je verlegt je aandacht!)

* Denk direct aan wat je wel wilt. Als je dit niet gewend bent, moet je daar in het begin echt even je best voor doen want je focus is waarschijnlijk al langere tijd op jouw probleem. Maar oefening baart kunst. 
Zeg iedere keer met je interne stem…“O, dit is weer zo’n gedachte dat ik iets NIET wil en die laat ik voorbij gaan. Ik wil en ga gewoon ‘ontspannen/rustig/blij/vrolijk/ vrij’ zijn. Want als ik ‘ontspannen/rustig/blij/vrolijk/vrij’ ben voel ik me goed zoals die keer …….”. En hier (op de plek van de puntjes) noem je dan een situatie (als voorbeeld “op onze vakantie op Texel”) waarin je dit bent geweest en dat heel goed voor je voelde. 
En haal je die fijne situatie voor de geest samen met dat hele goede gevoel. Doorleef dat goede gevoel door het op te halen en daadwerkelijk te voelen, te zien, te horen, te ruiken toen je daar was. Stel je maar voor dat je daar weer bent en voel hoe je dit gevoel weer helemaal terug krijgt. 

* Maak hiervoor een standaard zinnetje/gedachte met steeds hetzelfde doel wat je wilt bereiken en met steeds dezelfde situatie waarin je je echt zo goed voelde. Dit maakt het makkelijker voor je om snel, direct en adequaat je negatieve gedachte te pareren met wat je wel wilt.

Priming
* Het 2e deel van dit standaard zinnetje is ook het eerste zinnetje wat je elke ochtend tegen jezelf zegt als je wakker wordt (dus voordat je je mobiel checkt :-) 
Je stuurt je eerste gedachten op die manier positief. “Ik wil en ga gewoon ‘ontspannen/rustig/blij/vrolijk/vrij” zijn. Want als ik dit ben dan voel ik me goed zoals die keer ‘op onze vakantie op Texel’ dus ik weet ook dat ik dit kan. Vandaag ga ik 2 dingen (benoem die hier) doen om mijn doel te behalen”.
Hiermee beïnvloed je je stemming en het verloop van je dag door met een positieve en toekomstgerichte gedachte de dag te starten. En je hebt direct je aandacht gezet op wat je wilt!

Je kunt dit nog veel sterker maken door het ochtendzinnetje uit te breiden met een dankbaarheidsgedachte. 
Je voegt er dan gewoon een gedachte aan toe. Denk aan 5 dingen waar je heel erg dankbaar voor bent (bijvoorbeeld je kids, je vrienden, je relatie, je familie, dat je hebt kunnen studeren, dat je heerlijk hebt geslapen, dat je een mooi huis hebt etc,). Dit kunnen grote of kleine dingen zijn, dat maakt niet uit.
Het gevoel wat bij die dankbaarheid hoort ervaar je nu bewust en intens. Geef jezelf daar de tijd voor.
Je krijgt dan bijvoorbeeld: “Vandaag wordt gewoon een heerlijk ontspannen dag en als ik dit ben dan voel ik me heel goed net zoals die keer op onze vakantie op Texel. Ik weet dus ook dat ik heerlijk ontspannen kan zijn. Vandaag ga ik 2 dingen doen om mijn doel te behalen. En ik ben bijzonder en diep dankbaar voor het feit dat ik zulke fantastisch lieve kinderen heb, dat mijn partner bij me is, dat ik mijn vader gisteren weer heb gezien, etc”. Ook dit zorgt voor een hele andere focus en start van de dag waarbij jouw energie de goede kant op stroomt.
 
Je kunt, na een tijdje met één standaard zin te hebben gewerkt, ook spelen met het maken van meerdere standaard zinnen, afhankelijk van je doelen. Denk dan goed aan wat je wel wilt en een situatie waarbij je dit had en je heel goed voelde en koppel die twee bewust en intensief aan elkaar. Je krijgt zo een eigen arsenaal aan zinnen waarmee je je negatieve gedachte direct kunt afleiden en je aandacht en daarmee dus je energie te verplaatsen. Je kunt dan ook je priming uitbreiden door meerdere zinnen achter elkaar te gebruiken.
 
 
- Resultaat -
Als je dit een maandje echt consequent doet dan zal je zien dat er wat verandert is…..hoe je naar je probleem kijkt en hoe je gevoelens erbij zijn òf dat je minder NIET gedachten hebt, òf dat je angsten minder kans krijgen òf dat je in staat blijkt je stemming (beter) te beïnvloeden, of dat je wat je WEL wilt steeds meer doet.
Iets zal er positief veranderd zijn. 
En hoe verbaasd zal je zijn als er straks meer veranderd is dan je dacht toen je deze tip voor het eerst las?
 

- Actie -
Ik zou zeggen, probeer het eens uit. Het is eenvoudig en bestaat uit maximaal 3 stappen. 
Dit kan je gewoon doen naast alle andere dingen die je doet om je weer goed te voelen. 
 
En je weet dat als je gedrag blijvend wilt veranderen je je het nieuwe gedrag 66 dagen achtereen moet doen. 

Het mooie is dus dat je kunt veranderen! En hoe mooi zou het zijn als je over een tijdje automatisch denkt aan wat je wel wilt en dat dat dan de aandacht krijgt en groeit :-)
 
Succes! 

Where attention goes, energy flows!

In mijn volgende blog, deel 2, zal ik verder ingaan op bovenstaande principes met aanvullingen en verdieping. Alles met de intentie om jou te helpen bij je burnout- en stressklachten. 

Admin - 13:20 @ Tips



Interessant

Hieronder vind je een link naar een heel interessant boek van Edwin Selij van het Hypnose Instituut Nederland (staat momenteel in de Top10 best verkocht).

Met praktische oefeningen en persoonlijke casussen helpt Edwin je jouw problemen, belemmeringen, blokkades of misschien noem je het wel uitdagingen, op te lossen. 


Luister je ook vaak naar meditaties of zelfhypnose mp3 in bed? Bijvoorbeeld om goed in slaap te vallen. Dan zijn gewone oortjes niet zo prettig. Een speciale comfortabele koptelefoon waarmee je in slaap kunt vallen kan je hier vinden. Zodat jij kunt werken aan je broodnodige nachtrust. 


Een interessante documentaire over hypnose en de toepassing ervan door artsen in de reguliere zorg.

  • Hypnose op recept_1
    Hypnose op recept_1

Zeker twee miljoen mensen hebben medische klachten waarvoor artsen geen verklaring kunnen vinden, bijvoorbeeld mensen met het chronischevermoeidheidssyndroom of met chronische pijn. De meest gehoorde klacht is chronische buikpijn en meestal volgt de diagnose PDS, het Prikkelbare Darm Syndroom. Er is geen medicijn tegen PDS en artsen stonden tot nog toe met lege handen. Tot er onderzoek werd gedaan bij kinderen die met hypnose werden behandeld. Tot verbazing van de artsen zelf bleek het een groot succes. Nu werken al tientallen ziekenhuizen met hypnotherapie. Alternatieve geneeskunde in het ziekenhuis. Hypnose op recept.

Regie: Mirjam Bartelsman


https://www.npostart.nl/2doc/28-05-2018/VPWON_1283073

 


Burnout, een pandemie! 1 op de 4 volwassenen krijgt hier mee te maken volgens de WHO.

  • A recent study finds 84% of millennials have experienced burnout in their current job.
    A recent study finds 84% of millennials have experienced burnout in their current job.

Er zal een structurele verandering moeten plaatsvinden om het enorme aantal mensen dat kampt met mentale en psychische klachten omlaag te brengen. Ik denk dat de huidige systemen (school, studie, maatschappelijk, omgeving) alleen gericht op prestatie, continue groei van consumptie en productie tegen hun houdbaarheidsdatum aan zitten. Maar hoe die shift tot stand moet komen weet ik niet. Ik ben bang dat dit niet zonder conflicten/crisis zal kunnen. Of heb jij een idee? 

https://www.weforum.org/agenda/2019/10/burnout-mental-health-pandemic?fbclid=IwAR3qkoMcN7xmikvZ42KVo-EGBKD262rIZ336oVA8B7mK64aqc98YqERIafs

 


Dit mooie nummer van Maan raakt heel veel mensen. En niet voor niks. Omdat mensen zich er in herkennen en Maan loepzuiver dit bekende gevoel aanraakt. Hypnotherapie is een hele mooie manier om te leren jezelf te zijn, te leren dat je goed genoeg bent en dat je er mag zijn, je angsten te overwinnen en liefde voor jezelf en anderen weer een kans te geven. #Maan #ZeLachtMaarZeHuilt


Lyrics

Ze zit hier alleen in de trein en ze duikt in haar jas
En kijkt uit het raam en ze vraagt zich af
Hoe zou het voelen jezelf te zijn
Want soms doet het pijn als ze huilt maar ze lacht
Ze huilt maar ze lacht

Ze loopt door een wereld die niet aardig voelt
Onbedoeld zegt ze dingen die iedereen altijd zegt
Want nooit gaat het slecht, altijd oké
En ze lult met ze mee en ze lacht
Ze huilt maar ze lacht

En nu, ze laat het los
En nu, ze laat het los

Ze voelt zich alleen als ze loopt in de stad
En ze kijkt in het raam ziet een ander daar staat
En ze weet wie het is, maar ze wilt haar niet zijn en gaat door met schijn
En ze lacht
Ze huilt maar ze lacht

Wat als ze morgen besluit niet te schuilen
Haar betere ik voor haar ware gezicht te ruilen
Zullen de vrienden die zij wil vertrouwen nog steeds van haar houden
Als ze huilt
Als ze huilt en niet lacht

En nu, ze laat het los
En nu, ze laat het los

Ze laat het los
Ze laat het los
Oohhh
Ohhhh
Ze laat het los

Ik zit hier alleen in de trein en ik duik in mijn jas
En ik kijk uit het raam en ik vraag me af
Hoe zou het voelen mezelf te zijn
Want soms doet het pijn als ik huil maar ik lach

E-mailen
Bellen
Info